Praotec českej noise scény Radek Kopel nás zásobuje hlukovými nahrávkami už hodne dlhú dobu. Jeho zoskupenie Napalmed vyslalo do sveta obrovské množstvo nahrávok. Napalmed však už nejaký čas nefunguje, ale Radek nezaháľa a momentálne sa realizuje hlavne v aktuálne recenzovaných Eine Stunde Merzbauten (ESM).
Nahrávka nESMysl je v poradí šiestym vydaním tohto telesa. Album vyšiel vo viacerých grafických úpravách a baleniach, a tak ako aj starším titulom, nechýba ani tomuto originalita. CD je lisované, obsahuje tri kompozície.
Jednotka „HlaSlova“ je šesťminútová koláž slov, v ktorej som sa rýchlo stratil, takže preskakujem na druhý, pre mňa najzaujímavejší diel „Svět L.O.M.“.
Veľmi ma teší, že popri všadeprítomnému hluku, tvorenému rôznym náradím a efektami, sa tu dočkáme aj živých bicích, gitary a basy. Strunové nástroje sú síce riadne sprznené, ale sú rozoznateľné. Práve použitím živých nástrojov sa nahrávka približuje k „hudbe“, nebojím sa nazvať toto besnenie veľmi voľným improvizovaným freejazzom. Chce to ale zapojiť kusisko fantázie. 🙂
V každom prípade aj hluk aj hudba sú veľmi príjemne vrstvené, dosť často dochádza k zmenám vo zvuku a v použitých hlukových stenách. No a napokon tretí, posledný trek „Žlivě/Mrdvě v štúdiu Pon Terex.
Tento kúsok je už čisto noisová vec, po bicích ani stopa, občas mám dojem, že začujem pazvuk vytvorený gitarou, ale ruku do ohňa za to nedám. 🙂 Aj tu chválim pomerne časté zmeny zvuku a ruchov, toto je taká Radekova najklasickejšia tvorba.
Oproti dvom predošlým nahrávkam mi na tejto chýba saxofón, naopak veľmi sa mi páči použitie bicích a takisto aj strunových nástrojov.
nESMysl je oproti svojim predchodcom zase o krok ďalej. Už teraz som zvedavý, kam Radek posunie svoju ďalšiu tvorbu. Verím, že toto CD si nájde svoju cestu k ľuďom, ktorí sú otvorení takémuto druhu umenia.
Tu sa nehrá na pesničky či skladby. Tu sa pracuje so zvukom, experimentuje, provokuje. 🙂 Pre mňa zaujímavý počin. Ale bodovo hodnotiť si túto (ne)hudbu netrúfam.