Natočenie jedného z tých zásadnejších slovenských deathmetalových materiálov 90. rokov mohlo byť ohrozené už na úplnom začiatku, potom, čo sa MorduM ako vôbec prvá košická banda prebudili po prvej noci strávenej v priestoroch štúdia Exponent v Šulekove.
Prebral ich príchod zamestnanca štúdia, jedného z členov vtedy už metal raketovou rýchlosťou opúšťajúcich Gladiator.
Na jeho priestorovo veľkoryso koncipovanú figúru reagoval Števo, gitarista a spevák MorduM, asi takýmto pozdravom: „Ta čo Ďusi, prejdeš cez dvere?“ Druhého gitaristu a hlavného skladateľa Romana Köröšiho obišli mdloby a hlavou mu blyslo „no fasa, my sme tu zrejme donahrávali…“
Dobre to dopadlo, keďže profesionál vedel, že tu o peniaze ide až v prvom rade a svojráznu veselú poznámku „prepočul“.
V dňoch 12. – 16. júla teda bolo zaznamenaných osem skladieb (z toho jedno intro a jedna inštrumentálka), ktoré boli na vtedajšiu dobu viac – menej dokonalé tak po zvukovej (a tu sa z Exponentu naozaj podarilo dostať až „albumovú“ kvalitu), ako aj po hudobnej stránke. Technický death metal košickej štvorky (popri už spomenutých Bellowz – basgitara a Gabi Antal – bicie) na tejto nahrávke je vyspelý a vyzretý.
Tak, ako pri nejednej nielen domácej skupine nielen tej doby počuť jej inšpiračné zdroje, aj u MorduM na „Systems“ je to dosť zrejmé – v prvom rade Pestilence v období „Testimony…“ až „Spheres“, popri tom DEATH a v niektorých takmer jazzových fintách, zvlášť basgitarových, tak trochu aj Cynic.
Tie vplyvy sú ale pospájané do veľmi svojského a dobre zostaveného celku, chytľavého, dostatočne surového, a zároveň vzdušného, kompozične pestrého a koketujúceho až s akousi progresivitou.
Tak trochu „drunenovský“ hlavný vokál, k tomu pár hrátok s efektom (intro a koniec tretej skladby) a „Incomplete Imitations Of Humanity“ prekvapí dokonca linkou so ženským vokálom. To, že nahrávka vznikla v dobe, kedy v death metale ortodoxnosť prestávala byť dogmou, na niekoľkých miestach dosvedčí aj využitie klávesov.
Veľa hrania, veľa sól, prepracovaný death metal s množstvom nápadov – mnohí v tomto žánri na Slovensku prisahajú na DISSONANCE, ale „Systems“ je podľa mňa prinajmenšom rovnako dobrý materiál.
Škoda, že do pár rokov od celosvetovo veľmi kladne prijatého debutu sa táto najklasickejšia zostava MorduM kvôli nezhodám týkajúcim sa prístupu a smerovania rozsypala. Nasledujúca nahrávka „Destroy Future“ z roku 2000 je už hudobne inde a zvukovo hlboko v undergrounde.
A nejaký reunion by bol z kategórie dosť veľkých zázrakov. Aspoň tak sa zdalo v roku 2012, v súčasnosti je už kadečo inak.
Zázraky sa niekedy dejú. Aj pred niekoľkými rokmi k jednému došlo, MorduM sa dali dokopy v zostave z tohto legendárneho, stále nedoceneného dema. Tá nakoniec nevydržala ani do debutového albumu „And What Is The Truth“ z roku 2017, ale MorduM sú stále tu. S iným „lajnapom“, stále však s potenciálom.
Lineup:
- Števo Andrašcík – spev, gitary
- Roman Köröši – gitary
- Marek Beluško – basa
- Gabi Antal – bicie
Tracklist:
- Start in Yourself
- Your Life
- It Stinks from Your Mouth
- Incomplete Imitations of Humanity
- The Needle
- Systems of Worms
- Different Generation
- For You
Rok vydania: 1995
Vydavateľstvo: Samovydanie
Youtube ukážka:
Linky:
https://www.facebook.com/mordumsk/
http://bandzone.cz/mordum
https://mordum.bandcamp.com/releases
Hodnotenie: