Hermaphrodit – Obráběn a mnohonásobně rozčtvrcen v zajetí ozubených kol (1995)
Pôvod slova. Termín pochádza z gréckej mytológie. Hermaphroditus bol syn bohyne lásky Afrodity a posla bohov Herma. Nymfa Salmakis sa do neho zamilovala, ale jej láska zostala neopätovaná. Tak si u bohov vyprosila, aby s ním navždy splynula v jednu obojpohlavnú bytosť.
Legendárne demo vyšlo aj ako CD na labeli Epidemie Records v roku 1999, obohatená o ďalších 10 skladieb a hypnotických remixov. Ich štýl nahrával názvu. Jednalo sa o old school cyber grindcore, v našich končinách ešte neobjavenej kombinácii. Temnej elektronike sa kapela venovala aj neskôr, vlastne ako ,one man project’, ale už pod nálepkou Hermafrodit. Vesmírny computer rozkladal vegetatívne nervstvo.
Svoje pravdepodobne štvrté demo nahrali pražskí šraci pravým ug spôsobom – v skúšobni. Odtrhnuté končatiny vo zveráku pridali do mlynčeka na ľudské mäso ešte vedomie, sex, čierny humor a hlavne grind/death, ktorým posolili surrealistický gore metal a dochutili ho trochou thrashu, punku a hardrocku.
Výsledkom je kovový hybrid, v ktorom nechýbajú vkusné filmové, ale aj dystopické a morbídne vsuvky a zvuky. Osobitnú kapitolu tvoria názvy skladieb a texty. Pohľad do rozlomeného hrudníka tohto dema vám zanechá odreniny na odtrhnutej koži z tvárovej časti ,vojetej’ mŕtvoly.
Krabathor – Pocity detronizace (1991)
Korene ,smečky’ z Uherského Hradišťa siahajú do nepredstaviteľnej hĺbky orwellovského roku 1984. Death metalová banda si pripravila na marec čerstvú nahrávku ,Demonizer/Mortal Memories II’, ktorá prinesie novo natočený dobový materiál.
Na disk prispeli aj hostia z kapiel Debustrol, Törr, či Root. Ich skladbu ,Totální destrukce’ vydala na svojom albume coververzií Future of the Past II – Hell in the East aj poľská veličina Vader. Obe kapely patrili k prvým východoeurópskym death metalovým kapelám, ktoré sa v 90. rokoch 20. storočia dokázali presadiť aj na Západe.
Od vydania ich štvrtého dema uplynulo 30 rokov. Krabathor na ňom upustili od urputného thrashu a razantne sa priklonili k nekompromisnému death metalu. Skladby Pacifistická smrť, Psychodelic, Eternal a Odsouzen k zatracení neskôr skončili na debutovom albume Only Our Death Is Welcome a stali sa večnými hymnami kovu smrti.
Nahrávka bola predzvesťou kolosálneho úspechu. Majstrovské riffy, zverský vokál a zvuk posadil kapelu na pomyselný death metalový trón, precestovali takmer celý svet a s Cannibal Corpse si zahrali dokonca v Juhoafrickej republike.
Linky:
Facebook: https://www.facebook.com/pages/KRABATHOR/190937560948487
Bandzone: http://bandzone.cz/krabathor
Erytrosy – Disintegrating Inborn Imagination (1994)
,,Začneme rýchlo a potom ešte zrýchlime.” Autorom tejto legendárnej vety bol ich prvý bubeník Marcel Koša. Po jej vyslovení mu odletel beater z kopáku. Erytrosy boli prvou košickou kapelou, ktorá sa v júni roku 1995 vydala nahrávať do štúdia Exponent v Šulekove svoj debutový album, ktorý vyšiel u Metal Age. Druhou, presne o mesiac, boli Mordum. Dlhé roky sme mali aj spoločnú skúšobňu.
,Rozpad vrodenej predstavivosti’ sa nahrával opäť v dielni ,u Fabiána’. Jej originálny názov bol Masmedia Studio. Týmto dielom sa šraci zaradili k priekopníkom a neskôr k špičke brutal death metalu na Slovensku. Zdobil ho Tibiho ,barnesovský’ vokál, technika, rýchlosť a celková, aj textová, surovosť.
Obal aj logo vytvoril Janči Stanecký, prvý spevák Obliterate. Bol to vážny talent, maľoval surrealistické obrazy pre košické kapely a potetoval nejedného metalistu. Po odchode Tibiho sa za mikrofón postavil gitarista Stano.
Nesmiernym nasadením na koncertoch si získali vernosť fanúšikov, ktorí sa ho dodnes pýtajú na reunion Erytrosy. Ich legendárny odkaz však sčasti žije v Killchain, kde Stano pôsobí ako gitarista a sprievodný vokalista.
Linky:
https://bandzone.cz/erytrosy
Xibalba – Brain Feedback (1990)
Mayovia takto pomenovali podzemnú ríšu temnoty, kde dvanásť démonov vystavovalo návštevníkov vražedným skúškam a pasciam. V prípade neúspechu boli obetovaní.
Mal som šťastie vidieť prvý koncert Xibalby v košickom rekreačnom parku Anička. Ultrapsycho intro. Sirény a zvuky náletov, spevák Robo Takáč s krvavým obväzom na hlave. Taký bol začiatok titulnej skladby o pocitoch narkomana. Drastická a ponurá štúdia. Totálny šok. Robo bol rodený showman. Mal neľudský hlas, na koncertoch robil pózy, nasadzoval si plynovú masku a trhal bábkam hlavy.
Demo ,Spätná väzba mozgu’ sa nahrávalo v košickom štúdiu Slovenského rozhlasu. Opäť v podmienkach, aké boli, sa podarilo vytvoriť nahrávku, ktorá mala veľký ohlas v celom bývalom Československu. Šraci z podsvetia vyprodukovali veľmi originálny thrash metal, ktorý zvestoval technickejšiu odrodu tejto muziky a dodnes ho možno s rešpektom počúvať.
Táto banda bola skutočnou hviezdou miestnej scény a mohla to dotiahnuť veľmi ďaleko, ale podľa mňa ju zničilo priveľa personálnych zmien. Napriek tomu v roku 1996 získali tretie miesto vo finále súťaže Marlboro Rock-In v Bratislave a o dva roky neskôr sa prepracovala k debutovému albumu Grey Infinity.
Titulný obrázok: Thegreenj, CC BY-SA 3.0, Wikimedia