Nie všetky koncerty vychádzajú na piatky alebo soboty. Aj vystúpenie kapely Behemoth a jej hostí nebolo z kategórie “ jak fajne že piatok“. Avšak táto pekelná zostava na utorkové kultúrne vyžitie ma nenechala dlho rozmýšľať, čo a ako a kde.
Koncert bol zámerne daný na miesto zvané Hádzanárska hala Slavomíra Šipoša a aj sa rátalo s tým, že túto zostavu si príde pozrieť oveľa viac metalheads, než by bol zniesol masterclub Collosseum.
No ešte cca 3 týždne pred začiatkom bolo predaných cca 300 lístkov a zaváňalo to dobrým trapasom.
Ale poďme pekne zostra.
Begining
Pred halou, ktorá už má čo-to za sebou, no napriek tomu je ešte stále alive&well (nie ako dead end hala Cassosport neďaleko), sa pred 18:30 motalo celkom dosť už aj bojovne pomaľovaných a aj inak pohodovo naladených fanúšikov tejto trojjedinej zostavy na EU turné. Viac von ako dnu. Každopádne, presne o 19:10 portugalskí GAEREA.
Ich tvorbu nepoznám. No pred koncertom som trochu prevetral Youtube a bol som veľmi zvedavý, lebo to, čo som počul znelo ako veľmi dobre zvládnutý balanc medzi rôznymi blackmetal variáciami s obrovskou surovosťou.
Piati členovia rozbalili pre Košice asi tonu hluku od začiatku. Normálne som dostal šok, aký surový a depresívny miestami by som povedal, že až dystopický dokáže byť moderný čierny kov.
Zahrali asi 10 skladieb, ale zvuk bol dosť nečitateľný. Na nahrávkach to znie oveľa lepšie. Gaerea boli 4 chlapi a jedna žena (gitara) hrajúci v čiernych (ako inak) maskách na tvári so znakom (pravdepodobne ako som sa niekde dočítal) Asmodea – démona hnevu.
Veľké plus bolo ich live performance. Zmes šialenej rýchlosti, ohlušujúceho zvuku gitár a diabolského revu vo mne vyvolalo nepríjemný z budúcnosti tohto, utrpením, cynizmom a beznádejou presiaknutého dnešného sveta, ktorý sa aj tak pomaly rúti do sebadeštrukcie. Zrejme to bol aj ich zámer, ktorý po asi 45 min im aj vyšiel. Niečo podobné ale s inými pocitmi som zažil, keď som po prvýkrát videl Poliakov Epitome v ich rodnom Rzeszówe pred x rokmi.
Po depresívnej náloži nastal čas na občerstvenie. V hale sa už chystali TESTAMENT, a pred halou pomaly psychicky kolabovalo asi 500 čakateľov z nestíhania čapovacieho zariadenia.
Všetko sa ale nejako vyriešilo. Po 20-30 min prestávke „chuckbillyovci“ začali doslova odstreľovať už približne 700- členné publikum peckami z ich prvých dvoch albumov The Legacy (1987) a The New Order (1988), ktoré aktuálne vychádzajú v remastrovaných verziách. Dav sa začal poriadne blázniť, vytvoril sa aj celkom slušný circle pit a to hneď niekoľkokrát za sebou.
Mali sme aj moreplavca, ale väčšina prítomných asi nechápala, ako si to mohol vôbec dovoliť v takej „komornej“ spoločnosti, a tak to radšej už neskúšal.
Zvukovo to už bolo oveľa zrozumiteľnejšie, ale aj tak mali lepší zvuk v Collosseu pred 7 rokmi, keď rozdupali Košice na miňďár spolu s Annihilator a Death Angel.
Tentokrát ale mali lepší settlist. Nemôžem nespomenúť brilantné gitarové sóla a riffy majstrov Erica Petersona a Alexa Skonicka a virtuozitu basáka Stívečka DiGiorgia.
Testament by bez Chucka nebol Testamentom. Nový bubeník Chris Dovas (26) tiež ukázal, prečo on a prečo Testament. Skladbou Into The Pit zavŕšili svoju vynikajúcu showku a publikum dostalo poriadny náklad kvalitného Bay Area thrash metalu.
Prichádza BEHEMOTH
Už len samotný názov kapely znie ako „maj sa na pozore chlapče“. 🙂 Skutočne, BEHEMOTH sa vypracovali na momentálne jednu z najviac rešpektovaných black/death metalových kapiel a ukázali aj prečo. Nikdy som na ich koncerte nebol, tak som bol zvedavý, čo čierna banda okolo Negrala predvedie v Košicoch 🙂
Monumentálnym introm priviedli asi 850-členné publikum do totálnej temnoty. Vycibreným zvukom pokračovala blackštvorica do stále temnejších a hlbších vôd blackmetalu. Teatrálna show pokračovala a svetelné efekty urobili z hádzanárskej haly ešte temnejšiu dieru, ako v skutočnosti je.
No zvukovo to asi od polovice setu bolo viac a viac prehlušené. Chápem, že je to potrebné na totálnu deštrukciu zmyslov a vtiahnutia do atmosféry podzemia, ale tým pádom to bolo oveľa menej znesiteľné. No aby peklo bolo peklom, okrem hluku, démonov na vysunutých stage plošinách s gitarami a svetiel sa k dokonalej pekelnej škvarkárni, pridali aj stage plamene.
Fakt je, že to bola skutočne dobra show a na konci bolo dokonané čo dokonané malo byť a o cca 23-tej sme sa všetci prítomní aj neprítomní rozišli do kľudnejších sfér života tu a teraz.
Znova sa mi potvrdilo, že sa na predkapely, aj keď TESTAMENT a ani GAEREA nimi v žiadnom prípade nie sú, oplatí prísť. Keby BEHEMOTH doniesli aj to svoje pifko, čo v Poľsku dostať bežne, tak by aj tá občerstvovacia stanica, alias „francúzsky biféé“ dostala menej zabrať.